Η μονιμοποίηση της θερινής πεζοδρόμησης στη Σφαιρία που άλλαξε την εικόνα του Πόρου υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο Πόρου, τη Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2023.
Στην εισήγηση του ο Δήμαρχος Γιάννης Δημητριάδης, υπογράμμισε την αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης, τονίζοντας ότι οι θερινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες ίσχυσαν ως «προσωρινές» τα τελευταία τρία χρόνια με βάση την ειδική νομοθεσία που υπήρχε για τον κορωνοϊό, δοκιμάστηκαν και κρίθηκαν ως άκρως επιτυχημένες από τους κατοίκους, τους επιχειρηματίες και τους επισκέπτες του νησιού. Καθώς η νομοθεσία για τον κορωνοϊό δεν ανανεώθηκε, οι ρυθμίσεις αυτές μπορούν να συνεχίσουν να ισχύουν μόνο αν εγκριθούν ως μόνιμες (για την θερινή περίοδο). Όπως διευκρίνισε ο κ. Δημητριάδης, η συγκεκριμένη απόφαση δεν αφορά τους παραχωρούμενους χώρους, αλλά μόνο την πεζοδρόμηση και, εφόσον εγκριθεί, η δημοτική αρχή θα φέρει μετά προς έγκριση άλλη κανονιστική απόφαση με την οποία θα καθοριστούν παραχωρούμενοι χώροι πάνω στον πεζόδρομο.
Ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι πεζοδρόμηση αποτέλεσε μια ριζοσπαστική αλλαγή για το κέντρο του Πόρου και ολόκληρο το νησί και την χαρακτήρισε ως το μεγαλύτερο επίτευγμα στα χρόνια που διοικεί. Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, ο Πόρος έχει βελτιώσει τη φήμη του χάρη στην πεζοδρόμηση του κέντρου και γι’ αυτό το λόγο ζήτησε να μην υπάρχουν διαφωνίες πάνω σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα που συνιστά αναγκαιότητα για το νησί. Μάλιστα, ο Δήμαρχος έδωσε και πολιτική διάσταση στο θέμα, λέγοντας ότι κατά την άποψή του η πεζοδρόμηση αποτελεί κεντρικό διακύβευμα των εκλογών και ότι, παρότι εκλογικά θα τον συνέφερε ο αντίπαλος συνδυασμός να τάσσεται εναντίον της, προτιμάει να εξασφαλίσει την στήριξη όλων στο θέμα αυτό και ο ίδιος να μην μπορεί να την παρουσιάσει ως αποκλειστικά δικό του επίτευγμα και δέσμευση.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος και υποψήφιος δήμαρχος Γιώργος Κουτουζής, ο οποίος δήλωσε πως θα καταψηφίσει τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις γιατί δεν υπάρχει πρόβλεψη για το πρόβλημα στάθμευσης στην Πούντα, την οποία χαρακτήρισε “φαβέλα”, ενώ δήλωσε πως πρέπει να ληφθούν αντίμετρα. Επίσης, επικαλέστηκε την ύπαρξη κυκλοφοριακής μελέτης του 1992, διευκρινίζοντας μετά από παρέμβαση του Δημάρχου ότι αναφερόταν στην Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με την οποία έχουν εγκριθεί το 1992 οι μόνιμες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ισχύουν έως σήμερα στον Πόρο.
Απαντώντας, ο κ. Δημητριάδης δήλωσε ότι οι ρυθμίσεις που έρχονται προς ψήφιση είναι συμπληρωματικές όσων ισχύουν από το 1992, οι οποίες δεν βασίζονταν καν σε κυκλοφοριακή Μελέτη, αφού τότε δεν ίσχυε καν ο Κ.Ο.Κ. Όπως εξήγησε ο Δήμαρχος, η δημοτική αρχή φέρνει προς έγκριση πολύ συνειδητά μόνο τις ρυθμίσεις που ίσχυσαν τα προηγούμενα τρία χρόνια, προκειμένου να εξασφαλίσει πολιτική συναίνεση και να αυξήσει τις πιθανότητες έγκρισής τους από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και ότι άλλες αναγκαίες ρυθμίσεις θα ενταχθούν σε επόμενη μελέτη που η έγκριση ή απόρριψή της δεν θα θέτει σε κίνδυνο την πεζοδρόμηση. Ειδικά, δε, για την Πούντα εξήγησε ότι βρίσκεται εκτός της ζώνης πεζοδρόμησης επειδή δεν υπάρχει κανένα άλλο σημείο δυνατής αναστροφής εκτός από την πλατεία Σολωμονίδη και θύμισε στον κ. Κουτουζή ότι όσο ήταν συνεργάτες δεν είχε διατυπώσει ποτέ κάποια άλλη πρόταση για την περιοχή, ούτε κάποια ένσταση γενικώς για τα μέτρα. Όπως ανέφερε, για την Πούντα υπάρχει αντίμετρο και αυτό είναι η λειτουργία του δημοτικού λεωφορείου με το οποίο κάθε 20 λεπτά υπάρχει σύνδεση με το κεντρικό δημοτικό parking, ενώ μελλοντικά θα εξεταστούν πιθανές άλλες λύσεις στο πλαίσιο της αρχιτεκτονικής ανάπλασης της περιοχής, την μελέτη της οποίας ήδη έχει αναθέσει το Δημοτικό Συμβούλιο και το Λιμενικό Ταμείο. Τέλος, ο Δήμαρχος ρώτησε τον κ. Κουτουζή αν τα δύο χρόνια που ανεξαρτητοποιηθεί έχει σκεφτεί κάποια ιδέα που δεν είχε μέχρι προηγουμένως για την Πούντα και τον προκάλεσε να την καταθέσει.
Απαντώντας ο κ. Κουτουζής δήλωσε πως υπερψήφιζε παλαιότερα τις ίδιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για παραταξιακούς λόγους δηλώνοντας πως είχε προτείνει “με κάποιο τρόπο μαγικό, παρακάλια, πολιτικές κινήσεις, για να γίνει πάρκινγκ στον Άγιο Στέφανο” και μέχρι τότε να γίνουν ρυθμίσεις για το πάρκινγκ στην Πούντα. Στην ερώτηση για το τι προτείνει για τα κυκλοφοριακά του κέντρου και το θέμα της πεζοδρόμησης, ο κ. Κουτουζής δήλωσε πως δεν έχει να προτείνει κάτι στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά θα έπρεπε να είχε γίνει διαβούλευση.
Απαντώντας του, ο κ. Δημητριάδης του υπενθύμισε ότι έγινε διαβούλευση στην οποία ο κ. Κουτουζής δεν κατέθεσε καμία πρόταση. Αναφορικά με τον Αγ. Στέφανο, υπενθύμισε επίσης πως μαζί είχαν πάει στην Κτηματική Υπηρεσία, η οποία τους ξεκαθάρισε ότι πρόκειται για χώρο αιγιαλού όπου απαγορεύεται η δημιουργία δημοτικού parking και γενικώς η χρήση του από τον Δήμο και ότι κάτι τέτοιο θα απαιτούσε αλλαγή του νόμου. Όπως εξήγησε ο κ. Δημητριάδης, η νομοθεσία για τις χρήσεις του αιγιαλού και τη νομιμοποίηση προσχώσεων στην θάλασσα αποτελεί ζήτημα αιχμής που απασχολεί όλους τους παράκτιους Δήμους και την Πολιτεία και δεν είναι σοβαρό ο κ. Κουτουζής να χρεώνει στην δημοτική αρχή ως αποτυχία -και μάλιστα μόνο από την στιγμή που έφυγε εκείνος- το γεγονός ότι δεν έχει αλλάξει η νομοθεσία αυτή.
Τον λόγο έλαβε και ο κ. Κώστας Δόσκαρης, ο οποίος υπενθύμισε στον κ. Κουτουζή ότι από κοινού ψήφιζαν τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις γιατί είχαν όραμα και ζήτησε συγκεκριμένες προτάσεις από τον κ. Κουτουζή.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο επικεφαλής της μειοψηφίας Δημήτρης Στρατηγός. Ο κ. Στρατηγός δήλωσε πως η επιτυχία των ρυθμίσεων οφείλεται στην σωστή αστυνόμευση, προτείνοντας να προβληματιστεί η δημοτική αρχή για το εύρος της περιόδου των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, ώστε να μην ισχύσει τον Απρίλιο, τον Μάιο και τον Οκτώβριο. “Τι νόημα έχει η απαγόρευση 2-5 το μεσημέρι” ρώτησε ο κ. Στρατηγός, αναφέροντας πως πρέπει να εξυπηρετηθούν οι επιβάτες των μεσημεριανών δρομολογίων των ταχυπλόων.
Ο κ. Δημητριάδης απάντησε πως δεν υφίσταται πρόβλημα για τους επιβάτες στα ταχύπλοα, καθώς επιτρέπεται η κυκλοφορία στη Ζώνη Β (Διόνυσος μέχρι ταξί), μέχρι τα ταχύπλοα.
Για το ωράριο λειτουργίας των ρυθμίσεων στην Ζώνη Α (ταξί έως Πούντα), ο κ. Δημητριάδης απάντησε πως δεν γίνεται να αλλάξει και να αυξηθούν οι ώρες κυκλοφορίας των οχημάτων, γιατί θα υπήρχε νομικό πρόβλημα αν η κατ’ εξαίρεση κυκλοφορία των οχημάτων στον πεζόδρομο, υπερέβαινε τις ώρες λειτουργίας του ίδιου του πεζόδρομου, με κίνδυνο να καταπέσουν όλα τα μέτρα.
Ο κ. Στρατηγός δήλωσε πως θα υπερψηφίσει τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αλλά κάλεσε τον Δήμαρχο Πόρου να προβληματιστεί από τις παρατηρήσεις που κατέθεσε.
Η απόφαση για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις υπερψηφίστηκε από τους συμβούλους της παράταξης της πλειοψηφίας και τους συμβούλους της μειοψηφίας κ.κ. Στρατηγό και Δόσκαρη, ενώ καταψηφίστηκε από τους ανεξάρτητους συμβούλους κ.κ. Κουτουζή και Γκιών και από τον σύμβουλο της μειοψηφίας κ. Κ. Μούγιο.